Benestad beveger seg bak jernteppet & litt andre ting!

Etter at jeg gikk ut i ferie første juni har det skjedd utrolig mye. For fire år siden søkte jeg jobb som dokumentarfilmkonsulent hos NFI. Uten å lande stillingen. Selv om jeg kom til førstegangsintervju. Det skal sies at jeg den gang klippet håret, kjøpte nye klær og investerte i en bedre parfyme. Om det var skuespillet eller min manglende kompetanse som sendte meg ut på gaten er vanskelig å si. En ting er i uansett sikkert. Jeg landet jobben denne gangen, og det uten både fine klær eller dyr parfyme… Ærlig talt… Hva var det jeg tenkte for fire år siden?

Forøvrig var det veldig greit at jeg havnet utenfor murene for de siste årene har vært blant de mest kreative i mitt liv. Både Pushwagner og nettserien 300Sekunder har blitt realisert. Club7 er snart i full produksjon. Det blir den siste filmen jeg fullfører før jeg begynner å lese søknader fra landets dokumentarister. Dermed er det min tur til å bli elsket og hatet litt ettersom hvem jeg bevilger eller ikke bevilger støtte til. Jeg gleder meg:).

En annen ting som har skjedd den siste tiden er at Pushwagner har fått hele fire Amanda nominasjoner. En av dem for årets beste film. Selv om jeg i tiden da dette ble offentliggjort befant meg på en hytte langt borte fra Internet og mobiltelefondekning fikk jeg med meg at det vanket en del sure miner om akkurat denne kategorien. Både Hodejegerne og Oslo 31 August ble nemlig ikke nominert til den gjeveste prisen.

Personlig synes jeg det er noe underlig at Joakim Triers film ikke kan bli årets kinofilm. For ikke bare burde den vært nominert, men seieren skulle vært selvsagt. Innlysende faktisk…

Den er rett og slett svært god! Jeg kunne skrevet 15 sider om hvor bra den er!

Hodejegerne derimot forstår jeg ikke helt bråket rundt. Skal en film automatisk nomineres til årets film bare fordi den er sett av mange og er solgt til tusen land? Rett fra hjertet synes jeg den er like original som en skive kald Norwegia. Krimfilmer kommer fra alle kanter. Hodejegerne bringer ikke noe nytt til sjangeren. Selv om den helt klart er bedre enn absolutt alle Varg Veum filmene! Dessverre kan det neppe kalles en bragd.

En demper er uansett satt på hele hovedprisen etter bråket, de sure magene og de sleivete kommentarene. Det er synd siden en slik nominasjon skal assosieres med noe hyggelig.

Hva skal egentlig vinneren si nå???

Vel… Jeg er uansett kjempeglad for Pushwagners nominasjoner til både spesialeffekter, musikk og ikke minst klipp.