UGRESS!!!

Musikken til Pushwagner er et kapittel for seg. Ganske enkelt fordi det tok svært lang tid før vi fant det riktige utrykket.

Ideen var å bruke musikk med langt mer rytme og taktskifter enn begge mine tidligere kinofilmer, Natural Born Star og Alt om min Far. Musikken til begge er komponert av Jon Erik Kaada. Vi har hatt et fantastisk samarbeid. Særlig setter jeg pris på musikken til Natural Born Star. Et soundtrack som ble laget på originale synthesizere fra 70tallet.

Denne gangen derimot ønsket jeg å teste noe nytt…

Co-regissør på Pushwagner, August B. Hanssen ville jobbe med Amon Tobin og lenge var vi enige om at han måtte være den rette. Etter å ha lyttet til musikken ble vi derimot mer og mer i tvil. Amon Tobin lager visuell musikk og han har komponert gode spor til både spill og film. Til Pushwagner derimot føltes det som stilen hans jobbet mer mot bildene enn med dem.

Både August og jeg har siden barndommen brukt musikk til å skape følelser. Enten det er for å slacke, pimpe alkohol eller leke med action figurer. Derfor setter vi det like høyt som filmspråk, lyddesign og historiefortelling.

Under finner dere noe av musikken vi hørte på som små. Smaken vår har endret seg en del med årene…


Puha! Tilbake til nåtiden. NÅ!

Etter en intens jakt på diverse musikksider dukket navnet Ugress opp. Det skal sies at han ikke var helt ukjent for meg siden denne videoen ble vist mye på tv for noen år tilbake.

Vi la et par spor på tidelige testklipper jeg hadde satt sammen for å finne den visuelle stilen til Pushwagner. Musikken passet bra. Den var både musikalsk, emosjonell og enda viktigere. Den snakket med bildene slik at opplevelsen ble helhetlig.

Produsent Carsten Aanonsen tok kontakt med manageren til Ugress, og deretter fikk vi passord og brukernavn til FTP-en hans. Dermed stoppet kontakten i lang tid. Jeg kommer tilbake til det senere.

Det viste seg at Ugress eller Gisle Martens Meyer som han egentlig heter jobbet under en rekke artistnavn, og de fleste hadde sin egen sjanger. Med andre ord var det som å ramle rett inn i en gullgruve.

Ugress er en en de mest produktive musikerne jeg har møtt. Han lager musikk hele tiden. Noe som resulterte i at vi ikke snakket med han på 2.5 år. Da hadde vi allerede brukt musikken på en rekke versjoner av filmen.
Med andre ord føltes det litt underlig å ringe ham. Han husket at vi hadde vært i kontakt tidligere, men at vi hadde brukt musikken hadde han ikke fått med seg. Uansett likte han valgene vi hadde gjort…

Musikk er viktig og et grep som setter mye av stemningen fortellingen skal ha! For min del er det helt utelukket å sette den inn under lyddesign. Test, temp og midlertidig musikk kan fungere, men da setter man ofte komponisten i klem siden han/henne må lage noe som ligner.

I verste fall blir scenen et kompromiss som ikke fungerer optimalt.

August, Erik Andersson, Anders Teigen og jeg fant musikk til hver scene før den ble klippet. Dette er er en fin metode for å finne rytmen og tempoet filmen skal ha. Metoden har blitt brukt på alle mine tideligere filmer. Allerede etter det første synopsiset har musikken blitt diskutert.

Alt fra tecno, funk til 8bits Commodore 64 datamusikk har kommet inn i Pushwagner, og alt sitter!

Den siste tiden har Ugress tilpasset musikken slik at den kler filmen enda bedre. Vi er kjempefornøyd!

Under finner dere et spor vi har brukt en versjon av i filmen.