Pushwagner klipper seg!


Da er vi omsider passe godt i gang med etterarbeidet på Pushwagner. Vi har enda ikke klippet sammen alle scenene, men noen linjer er satt opp. Nå gjenstår det å se hvordan det fungerer i praksis.

Samtidig med klippearbeidet filmer vi stilistiske tablåer som senere skal settes sammen med dokumentarsekvenser for å gi dem et visuelt løft.

Da vi jobbet med Alt om min Far ble slike sekvenser filmet parallelt med dokumentaropptakene. Noe som resulterte i flere ubrukte scener. Samtidig måtte jeg designe enkeltstående sekvenser slik at de kunne brukes der de måtte passe i klippen.

Eksempelvis skrev jeg en sekvens hvor min far danser med seg selv. Både alene og sammen med sitt kvinnelige alias. En scene som på en eller annen måte kunne brukes på grunn av den klare symbolikken, men plasseringen ble ikke bestemt før klippearbeidet var godt i gang.

Spoler dere frem til 4:32 i sekvensen under vil dere se et annet eksempel på en slik scene.



Natural Born Star
løste vi på samme måte som vi gjør med Pushwagner. Nemlig å filme sekvensene underveis slik at de lettere kan tilpasses og ikke minst integreres rett i en scene.

Fiskesekvensen i Natural Born Star er en slentrende dokumentarscene som ble ”biffet” ”polert” og ”jazzet” opp etter at det var bestemt at den skulle brukes i filmen. Først klippet vi sammen sammen materialet som en ren dokumentar. Senere fjernet vi 80 prosent av klippen og erstattet det med rene fiksjonsbilder.

Det dokumentariske materialet ble filmet over to netter i Lillesand. Filmbildene ble fotografert en mørk natt to måneder senere på Frysja i Oslo.

På mange måter opplever jeg det å klippe dokumentar som å skrive manus. Når man filmer er man på draft 8 og i klippen skriver man seg opp til draft 15. Noen ganger mer.