EUROCRIME!

Det har kommet et ønske om en blogg som omhandler italienske politifilmer som hadde sin storhetstid på slutten av 60-tallet og frem til slutten av 70-tallet. Jeg kan ikke si nei til noe slikt.

Eurocrime eller Poliziotteschi som de ble kalt i hjemlandet var en sjanger som ble svært populær etter at amerikanske filmer som Bullit, The French Connection og Dirty Harry hadde gått sin seiersgang verden over. Italia var på 70-tallet ekstremt korrupt og politiet sto nærmest hjelpeløse mot mafia og skitne politikere som mottok penger under bord, stoler og hvem vet hva annet. Disse konfliktene dannet ofte utgangpunktet for de italienske actionfilmene. Som regel illustrert ved hjelp av en rimelig hissig, ensom og munnrapp politimann som trosser det meste for å komme til bunns i saken.

Filmene har heftige biljakter, stilistiske skytescener, halsbrekkende stunts, tøff musikk og karakterer totalt ute av kontroll. Enkelte Eurocrimes får selv de villeste amerikanske sjangerfilmer til å se ut som en slapp tur i parken.

Her er et par klassiske tittelsekvenser.

Under finner dere to av de bedre biljaktene.

Regissører verd å nevne er Fernando Di Leo, Umberto Lenzi, Stelvio Massi og ikke minst Enzo G. Castellari som jeg har skriblet om før. Uansett var han den som leverte de mest stilistiske filmene i denne sjangeren. Han begynte på 60 tallet som regiassistent, men avanserte fort til regissør. Etter en rekke mer eller mindre lovende westernfilmer regisserte han actionfilmen High Crime (1973). Den regnes for å være den beste politifilmen som ble laget i Italia på 70-tallet. Senere regisserte han Street Law(1974), The Big Racket(1976), The Heroin Busters(1977) og til slutt den middelmådige Day of the Cobra(1980).

Referansene til Sam Peckinpah er mange. Allikevel fant Castellari sin egen stil. Noe som ble helt åpenbart da han gikk tilbake til westernfilmen i 1974 med Keoma. Dessverre rotet han det skikkelig til på 80-tallet med et hav av utilgivelig dårlige filmer som blant annet The Bronx Warriors, The New Barbarians og den hysteriske kalkunen Striker. I tillegg til dette sto han bak den største Jaws kopien noensinne. Nemlig The Last Shark. Filmen ble forøvrig en stor suksess i USA helt til Speilberg selv satt en stopper for de europeiske kopistene… Nok digresjoner!!!

Under finner dere et par kule scener fra High Crime.

For lettere å distribuere filmene blant annet i USA plukket produsentene ofte amerikanske og engelske skuespillere som George Harrison, John Saxon, Henry Silva og Jack Palance i mindre eller større roller. Til og med Kirk Douglas var innom sjangeren med The Master Touch (1971) og Charles Bronson spilte hovedrollen i Violent City (1970). Sistnevnte er en av de mest sofistikerte filmene som ble laget denne perioden.

Allikevel var det stort sett italienerne selv som tok hovedrollene. Den kanskje største av dem alle var Maurizio Merli som i starten gikk under tilnavnet ”the poor man’s Franco Nero”. I løpet av 70-tallet ble han en av de største actionstjernene i Italia.

Her en klassisk Merli Scene.

Tomas Millian ble en gjenganger i diverse skurkeroller. Noe han var helt fantastisk til. Hans mest minneverdige skurk er Giulio Sacchi i Almost Human (1974). Trolig er det en av de hundre slemmeste karakterene som noensinne har vært på film.