Mario Bava!

Dette har blitt diskutert en rekke ganger, men jeg var så heldig at jeg fant et klipp på youtube som setter det hele i perspektiv, men først litt dilldall.

Hvis man leser filmhistorie så dreier den seg om epoker og de store tenkerene innenfor filmmediet. Bortsett fra noen ganske få så har de fleste kommersielle filmskapere gått litt under radaren og særlig gjelder dette regissører som har jobbet med det som har vært ansett som ren søppel.

Horrorfilmen har i liten grad blitt verdsatt som annet enn billig møl som kun har et formål. Nemlig å bringe masse penger i kassa. Her til lands har grøss og gru fått fotfeste og hvis det bare kommer noen kreative ideer så kan sjangeren få et langt liv på dette lille berget, men nok om det.

Regissøren jeg vil snakke om er italieneren Mario Bava som gjorde seg bemerket internasjonalt med sin film The Mask of Satan fra 1960. Før dette hadde han jobbet som fotograf på en rekke filmer og hans talent med kamera var upåklagelig.

Martin Scorsese fortalte i et intervju at han elsket å sette på Mario Bava filmer i flere rom for så å spasere mellom dem og bare ta inn atmosfærene. Hollywood legender som Brian De Palma, Ridley Scott, Tim Burton og en rekke andre nevner Mario Bava som en viktig kilde til deres egen forståelse av filmspråket.

Så var det tilbake til youtube klippet jeg snakket om i starten.

Alien regissert av Ridley Scott fra 1979 har blitt beskyldt for å være en blåkopi av en Mario Bava film. Dette er selvsagt rykter som har virret blant de absolutt største filmnerdene som finnes der ute, men det gjør ikke historien mindre sann. Dere husker sikkert scenen hvor astronautene går til det ukjente romskipet som sender ut nødsignaler?

Vel! Sjekk ut denne biten fra Bava’s hyperbillige Planet of the Vampires fra 1965!

Jeg bare nevner det…